حسابداری و مالیاتمقالات

عیدی و سنوات پایان خدمت کارکنان شامل حق بیمه و مالیات می‌شود ؟

عیدی و پاداش کارکنانی که به مدت یکسال در یک واحد تجاری مشغول بکار باشند ، معادل 2 ماه پایه حقوق پرسنل تا سقف 3 برابر حداقل پایه حقوق مصوب وزارت کار در همان سال می‌باشد .

عیدی کارکنان تا میزان سقف عیدی مصوب وزارت کار یعنی تا سه برابر حداقل حقوق مصوب همان سال مشمول از پرداخت حق بیمه معاف است و با توجه به اینکه بطور معمول کارفرمایان بیش از سقف عیدی مصوب به پرسنل پرداخت نمیکنند ، می‌توانیم بگوییم که عیدی کارکنان از پرداخت حق بیمه معاف است .

در خصوص مالیات عیدی باید گفت که معادل یک دوازدهم معافیت سالانه حقوق یک معافیت حقوق ماهانه ، معاف از مالیات است و مابقی آن مشمول 10 درصد مالیات می‌باشد .


سنوات پایان خدمت کارکنانی که حداقل به مدت یکسال در یک واحد تجاری مشغول بکار باشند ، معادل یک ماه آخرین پایه حقوق پرسنل قابل محاسبه و پرداخت می‌باشد که طبق قانون کار، کارفرما میبایست در پایان مدت همکاری به نسبت مدت زمان کارکرد به کارکنان پرداخت نماید .

لازم به ذکر است که سنوات پایان خدمت از پرداخت حق بیمه و همچنین مالیات معاف است .


نکته مهم : در خصوص کارکنانی که کمتر از یکسال در یک واحد تجاری سابقه کار دارند ، عیدی و سنوات پایان خدمت متناسب با روزهای کارکرد آنها محاسبه و پرداخت می‌گردد .

برچسب ها
نمایش بیشتر

اميرحسين ميثمي

مشاور امور مالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
× ارتباط آنلاین